Niet zien, niet horen, niet zwijgen
Doofblinden en doofslechtzienden hebben dagelijks te maken met allerlei beperkingen die hun handicap met zich meebrengt. De Helen Keller Stichting biedt steun door doofblinden te activeren, hun belangen te behartigen en informatie over doofblindheid te verzamelen en te verspreiden.
Rob was als ontwerper en art director bij Teldesign verantwoordelijk voor de identiteit en diverse communicatiemiddelen van de Helen Keller Stichting. Er werd o.a. een internationaal symbool voor doofblindheid ontwikkeld dat uitgroeide tot het huidige beeldmerk van de stichting en een toegankelijke website die voldoet aan de eisen van doofblinde gebruikers.
Toegankelijk voor iedereen
We staan er vaak niet bij stil dat online toepassingen zoals een ‘hamburger-menu’ (de drie horizontale streepjes die een knop voorstellen waarmee het menu van een website kan worden geopend) niet door iedereen gelezen of begrepen kunnen worden.
Het doel van de website van de Helen Keller Stichting is, naast het werven van donateurs, om informatie te ontsluiten voor doofblinden. Daarom is het erg belangrijk dat alle informatie op de site waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust is. Dit houdt in dat er geen verborgen onderdelen zijn, de interface en navigatie voor iedereen te begrijpen is en de informatie moet kunnen worden uitgelezen door een schermuitleesprogramma.
De website van de Helen Keller Stichting voldoet aan niveau AA van de Europese standaard EN 301 549 en de standaard WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) voor toegankelijkheid.
25 jaar Helen Keller Stichting
Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van de Stichting in 2020 ontwikkelde burobree een feestelijke maandkalender voor leden en donateurs. De illustraties in de kalender verbeelden het thema van de ledenbijeenkomst in de desbetreffende maand. Zo staat de maand februari bijvoorbeeld in het teken van het HKS Carnaval en in april wordt elk jaar een dagtocht georganiseerd.
De kalender is uitgevoerd op groot formaat (A3). De illustraties hebben een hoge contrastwaarde en er is een tactiele laag aangebracht. Hierdoor kunnen doofblinden en doofslechtzienden ‘voelen’ wat er op de kalender staat.
Credits
Creatie: Teldesign (Rob de Bree)
Fotografie: Wouter Kaan & Shutterstock